In deze whitepaper worden als eerste de 5 belangrijkste marktontwikkelingen beschreven die marketing automation noodzakelijk maakt in de online veiling markt. Vervolgens is beschreven hoe je in 7 stappen naar een marketing automation organisatie kunt groeien. Deze stappen worden concreet gemaakt door de invulling hiervan bij VakantieVeilingen te beschrijven. Daarnaast zijn er een drietal best practises beschreven van verschillende geautomatiseerde campagnes die hier zijn getest en geïmplementeerd. VakantieVeilingen is één van de grootste online veilingsites van de Benelux.

De 5 belangrijkste marktontwikkelingen
  1. de populariteit groeit van online veilen;
  2. steeds breder toepassingsgebied van online veilen;
  3. automatiseren noodzakelijk door groeiende omvang, aanbod en snelheid;
  4. marketing automation heeft meerdere voordelen voor marketeers;
  5. online marketing werkzaamheden worden steeds meer geautomatiseerd.
In 7 stappen naar een marketing automation organisatie
  1. Analyseer de huidige status bij uw organisatie
  2. Verzamel klantinzichten
  3. Beschrijf de klantreis/customer journey
  4. Beschrijf nieuwe inzichten in gebruikersverhalen
  5. Implementeer de eerste campagnes
  6. Betrek de organisatie bij de goede resultaten
  7. Ontwikkel verder en gebruik hierbij de juiste tools
Resultaten

De resultaten van het introduceren van marketing automation waren dat klanten beter werden bediend in hun behoeften door meerdere geautomatiseerde campagnes. Daarnaast leverde dit voor Vakantieveilingen 3 maal hogere conversies op dan de dagelijkse nieuwsbrief.  

Overige werkzaamheden

Michiel Poortman van POORTMAN MARKETING en Anneke Uiterweerd van XperienZ Marketing waren samen verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van Marketing Automation bij VakantieVeilingen. Marketing directeur Fabian Spaargaren van VakantieVeilingen willen zij in het bijzonder bedanken voor het mogelijk maken van deze whitepaper.

Download Whitepaper