In 7 stappen naar een Marketing Automation organisatie
Begin 2016 was er bij VakantieVeilingen (onderdeel van Emesa) nog geen sprake van Marketing Automation. De dagelijkse nieuwsbrief met veilingen werd handmatig gemaakt en verstuurd. Er was een lead generatie flow en een onboarding flow die elke nieuwe klant ontving. De Business Intelligence afdeling had veel goede losse analyses. Maar hier waren geen overkoepelende klantinzichten uit gehaald.
Klantinzichten bepalen en beschrijf deze in user stories
Als eerste is alle communicatie via de verschillende kanalen geïnventariseerd. Vervolgens is deze gekoppeld aan de customer journey. Hieruit bleek o.a. dat 90% van de klanten die geen veiling won vervolgens niets meer hoorden van VakantieVeilingen. Hier is toen een eerste user story geschreven voor een zogenaamde retargeting e-mail. Vervolgens is deze email ontworpen, gebouwd en getest, zie hieronder. Al snel bleek deze e-mail zeer succesvol.
Ontwikkelen meerdere e-mail flows op basis van nieuwe klantinzichten
Uit aanvullend klantonderzoek kwamen nieuwe inzichten naar voren. Eén zo’n inzicht was dat klanten de voorkeur gaven aan veilingen bij hun in de buurt boven een gepersonaliseerde e-mail of korting e-mail. Dit inzicht is gebruikt in de e-mail flow voor klanten die wel bieden maar (nog) niet winnen. Hieronder een voorbeeld van de Bij jou in de buurt e-mail van Den Haag. Met de nieuwe inzichten zijn meerdere e-mail flows ontwikkeld voor elke fase van de customer journey.
Resultaten waren zo goed dat het management meer ging investeren
Klanten zijn beter bediend in hun behoeften door meerdere geautomatiseerde en gepersonaliseerde campagnes. Daarnaast leverde de retargeting e-mail voor Vakantieveilingen in het eerste jaar meer dan 1 miljoen euro op. En de Bij jou in de Buurt e-mail had een 3 maal hogere conversies dan de dagelijkse nieuwsbrief. Het management van VakantieVeilingen zorgde vervolgens voor meer budget en resources om marketing automation verder te ontwikkelen.
Overige werkzaamheden
Michiel Poortman van POORTMAN MARKETING en Anneke Uiterweerd van XperienZ Marketing waren samen verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van Marketing Automation bij VakantieVeilingen. Daarnaast zijn zij bezig geweest met Customer Lifetime Value, Dashboards en het schrijven van een whitepaper over het introduceren van marketing automation in 7 stappen.
Gratis whitepaper: In 7 stappen naar een marketing automation organisatie
In deze whitepaper is beschreven welke 7 stappen je moet zetten om marketing automation te introduceren bij jouw organisatie. Bij elke stap staat ook hoe men bij VakantieVeilingen hiermee omging. En de voorbeelden van de verschillende campagnes zijn ook uitgewerkt.
Customer journey door nieuwe klantinzichten verbeterd
Voor 2018 kregen MKB klanten van Leaseplan op 3 verschillende momenten e-mails om ze te bewegen hun contract te verlengen. Deze e-mails kreeg de MKB klanten op drie, zes en negen maanden voordat hun leasecontract afliep. De commerciële binnendienst zou vervolgens nabellen na elke e-mail….
Klantdata geautomatiseerd schonen vergroot loyaliteit klanten Philips
Philips Consumer Lifestyle heeft eind 2008 meer dan 50 miljoen consumenten uit 269 landen in haar klantendatabase. Daarnaast komen er jaarlijks miljoenen nieuwe consumenten bij via call centers, e-shops, campagnes en ingeladen databestanden. Deze klantdata is “vervuild” en staat niet uniform in de verschillende databases….
Marketing Automation toegepast op reviewmarketing
In het huidige oriëntatieproces voor huishoudelijke- en keukenapparatuur zijn reviews voor ongeveer 60% van de consumenten een belangrijk startpunt. Voor de merken Bosch, Siemens en NEFF is het daarom essentieel om met goede reviewmarketing aanwezig te zijn op vergelijkingssites, retail websites en de eigen merkwebsites….