Marketing Automation toegepast op reviewmarketing
In het huidige oriëntatieproces voor huishoudelijke- en keukenapparatuur zijn reviews voor ongeveer 60% van de consumenten een belangrijk startpunt. Voor de merken Bosch, Siemens en NEFF is het daarom essentieel om met goede reviewmarketing aanwezig te zijn op vergelijkingssites, retail websites en de eigen merkwebsites.
Reviewmarketing geautomatiseerd
Om dit op grote schaal mogelijk te maken is het verzamelen en tonen van reviews op al deze websites geautomatiseerd. Dit proces start als er een registratie plaatsvindt van een product, garantie of cash back door een klant. Vervolgens ontvangt de klant een bericht om een review achter te laten. Hiermee is er een kans om een prijs te winnen. De klant kan dan een review achterlaten op 1 van de merkwebsite of op vergelijkingssite Kieskeurig. Deze reviews zijn vervolgens via contentsyndicatie uitgewisseld met andere aangesloten retailers. Hierdoor krijgen beide partijen meer reviews. Ook vindt er een betere verdeling van reviews per categorie plaats. Dit wordt door monitoring en rapportages actief bijgehouden en zowel intern als extern gedeeld.
Kennissessies gehouden en leverancierselectie
Er zijn kennissessie gehouden om collega’s van sales, marketing, branding en klantenservice op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen van reviews. Daarnaast heeft er een uitgebreide selectie plaatsgevonden voor een leverancier van testpanels om op grotere schaal reviews te verzamelen. Hiervoor werd eind 2017 een pilot gehouden.
Resultaten waren boven verwachting
Deze reviewmarketing zorgde ervoor dat er in 1 jaar tijd 20.000 kwalitatief hoogwaardige reviews zijn verzameld. Daarnaast waren Bosch en Siemens producten veelvuldig Best Reviewed bij Kieskeurig. Ook is bij BSH intern het belang van reviews toegenomen en gaan ze voor bepaalde productgroepen met testpanels een pilot uitvoeren.
Overige werkzaamheden
Michiel Poortman van POORTMAN MARKETING was in de rol van CRM en reviewmanager verantwoordelijk voor bovenstaande reviewmarketing. Ook was hij verantwoordelijk voor de CRM activiteiten van BSH zoals geautomatiseerde productjourneys, Myaccount aanpassingen en het ondersteunen van campagnes met CRM activiteiten.
Product journey vergroot loyaliteit
Om de loyaliteit te vergroten van klanten had Bosch Siemens Huishoudapparaten (BSH) 5 product journeys ontwikkeld en gebouwd. Dit waren product journeys voor hoogwaardige producten als wasmachines, ovens en een espressoapparaat. Een product journey bestaat uit 15 tot 20 e-mails met daarin relevant informatie van…
Content marketing helpt Vereniging aan nieuwe klanten
Door middel van content marketing wilde Vereniging Eigen Huis het marktaandeel bij de starters op de huizenmarkt laten toenemen (Generatie Y). Hiervoor is in het laatste kwartaal van 2015 een online content platform opgezet. Daarnaast is een TV en online campagne binnen 3 maanden gerealiseerd….
Customer journey door nieuwe klantinzichten verbeterd
Voor 2018 kregen MKB klanten van Leaseplan op 3 verschillende momenten e-mails om ze te bewegen hun contract te verlengen. Deze e-mails kreeg de MKB klanten op drie, zes en negen maanden voordat hun leasecontract afliep. De commerciële binnendienst zou vervolgens nabellen na elke e-mail….